Chromozoom logo
Stravování

Jak dokáže genetika ovlivnit naše chutě k jídlu

Nikdo z nás není úplně stejný, co se týče preferencí v jídle. Někdo touží po sladkostech, zatímco jiní propadají pokušení sníst co nejvíce slaného. Co vlastně určuje, proč nám něco chutná a něco ne? Odpověď na tuto otázku může ležet v naší vlastní DNA, která nese genetický kód naší chuťové preference.

Kyselo se zdálo málo kyselé Trautenberkovi. Možná to máte stejné anebo polévku cítíte jako neustále nedosolenou, buchty příliš sladké, ale pro změnu si vychutnáte mineralitu vína. V čem to je? Velkou míru ve vnímání chutí hraje genetika. Jde o fenotyp týkající se chutí, který hraje klíčovou roli v tom, jak vnímáme slané, sladké, kyselé, hořké a umami chutě. Moderní DNA testy dokáží tento fenotyp rozklíčovat a odpovědět třeba na velmi zajímavou otázku, zda například máte klíčové dovednosti pro úspěch v některých povoláních, jako je sommelier, nebo třeba kuchař. 

Zajímavostí o chutích
  • Na špičce jazyka vnímáme chuť sladkou, u kořene hořkou, po stranách kyselou a slanou. Chuť umami není jednoznačná, ale vnímání této chuti je situováno převážně u kořene jazyka.
     
  • Japonský vědec Kikunae Ikeda poprvé identifikoval umami jako samostatnou chuť v roce 1908. Umami se obvykle nachází v potravinách obsahujících glutamát, jako jsou například rajčata, houby, sýry nebo některé druhy masa.
     
  • Pokud solíte méně, což znamená, že máte vysokou citlivost na sůl, pak si na oplátku mnohem více vychutnáte bílá vína s vysokou mineralitou.
Pokud patříte mezi ty, kteří by si rádi doplňkový DNA test na citlivost chutí udělali, pojďme se podívat, co všechno se z testu můžete dozvědět:
  • SLANÁ CHUŤ
    Slaná chuť je jedním z pěti základních druhů chuti a vzniká přítomností iontů sodíku a chloridu. Receptory na chuťových pohárcích v jazyku jsou zodpovědné za detekci této chuti. Pokud například máte tendenci hodně solit, pak budete mít pravděpodobně nízkou citlivost na slanou chuť.
     
  • KYSELÁ CHUŤ 
    Kyselá chuť je trávicí, což znamená, že podporuje chuť k jídlu, zvyšuje sekreci slin, zvyšuje sekreci trávicích enzymů a stimuluje metabolismus. Také podporuje tok žluči podporuje správnou funkci jater.
     
  • CHUŤ UMAMI 
    Umami se obvykle nachází v potravinách obsahujících glutamát, jako jsou například rajčata, houby, sýry nebo některé druhy masa. Tato chuť přidává jídlu plnost, sytost a bohatost. Díky testu se dozvíte, zda tuto chuť vnímáte silně nebo slabě.
     
  • HOŘKÁ CHUŤ 
    Jsou lidé, kteří hořkou příchuť příliš nevnímají, ale i takoví, kteří na ni mají tak vysokou citlivost, že nejsou schopni polknout ani pilulku.  Jen pro připomenutí, listová zelenina, košťálová zelenina a jiné hořce chutnající potraviny mají vysokou koncentraci esenciálních vitamínů B (B1, B6, B9), které poskytují vašemu tělu mnoho zdravotních benefitů.
     
  • SLADKÁ CHUŤ 
    Máte rádi sladké? Nízká citlivost na sladkou chuť má svá rizika, tak pozor na doporučenou denní dávku cukru. Jestliže vám test ukáže vysokou citlivost na sladkou chuť, pak se můžete považovat za šťastlivce, protože sladké potraviny tolik vyhledávat nebudete.

Ať jste milovníkem dortů nebo steaků, pijete vodu nebo energy drinky, je důležité si uvědomit, že citlivost chutě je individuální a může se lišit mezi jednotlivci. Výhody spojené s touto citlivostí závisí na celkových stravovacích a životních návycích jednotlivce. Genetika je sice důležitým faktorem, ale nikoli jediným. Svou roli hraje ve vašem gurmánství životní styl, kultura, někdy peníze a zvyky.

Pustťě se do chutí s prácí! Ale jakou?

Fenotyp chutě, tedy způsob, jakým vnímáme a reagujeme na různé chutě, může mít samozřejmě vliv na naše stravovací preference a životní styl, ale nepřímo také na výběr povolání. Lidé s výrazným zájmem o různé chutě a potraviny mohou najít své uplatnění v kulinářském průmyslu. Můžou se stát kuchaři, šéfkuchaři, sommeliery, nebo odborníky na gastronomii.

Jejich citlivost na chutě a schopnost rozpoznávat a tvořit chutě mohou být klíčovými dovednostmi pro úspěch. Podobně se v chutích mohou najít také výživoví poradci a dietologové. Společnosti v potravinovém průmyslu často využívají znalostí o chutích a preferencích spotřebitelů k vývoji nových produktů a strategií marketingu.

Také by vás mohlo zajímat